NULL STRESS – Vi bytter hjul for deg
2021-03-22
Derfor bør du bytte til sommerdekk
Lurer du på om det er nødvendig å bytte dekk? Ja, du bør absolutt bytte hjul vår og høst! Ifølge norsk lov skal du sikre tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, og det er ikke noe som heter helårsdekk!
Vinterdekk
Vinterdekk er laget av en gummi som holder seg myk på vinteren for godt feste på kaldt underlag. Om sommeren blir asfalten varm, og vinterdekk vil være altfor myke og gi dårlig feste og farlige kjøreegenskaper.
Sommerdekk
Piggdekk er selvfølgelig ulovlig å bruke om sommeren. Men også piggfrie vinterdekk er dårlig egnet på varm asfalt. Sommerdekk er laget av fastere gummi som er tilpasset sommerføre. Men om vinteren vil de gi mye dårligere kjøreegenskaper på kaldt underlag.
Når skal hjulene byttes
Du må alltid se an vær og føreforhold der hvor bilen skal kjøres, slik at du alltid har best mulig veigrep i forhold til føret. For Sør– og Midt-Norge er piggdekk forbudt fra første mandag etter 2. påskedag og til 31. oktober. For Nordland, Troms og Finnmark er piggdekk forbudt fra 1. mai til 15. oktober.
Forskriften lyder: «Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller lignende.» Det er altså du som fører som er ansvarlig for at bilen har tilstrekkelig veigrep – uansett dato.
«Kan jeg bytte hjul selv?»
For ikke mange årene siden skiftet de fleste bileiere hjulene på bilen sin selv, men det er ikke like vanlig lenger. Hjulbolter/-muttere som kan være skikkelig vanskelige å løsne er ikke lenger det eneste problemet. Når det gjelder nyere og avanserte bilmodeller er det flere feller å gå i. Les mer nedenfor om:
- Mønsterdybde
- Risikoer med jekk
- TPMS
- Moment
- Bremsesjekk
Mønsterdybden på dekket
Selv om minstekravet for mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm, er anbefalt mønsterdybde når du skal bytte, minst 3 mm. Dette kan du enkelt måle med en mønsterdybdemåler eller tommestokk. Er mønsterdybden under 3 mm, bør du kjøpe nye dekk med en gang – så slipper du å bytte en gang til midt i sesongen.
Det er ikke bare slitt mønster som bestemmer om du bør kjøpe nye dekk. Også skader og alder teller. Gummi er ferskvare, og hvis dekkene er mer enn 10 år gamle, vil gummien forandre seg og bli mer sprø. Produksjonsdatoen står på siden av dekket, og du bør bytte de ut hvis de er over 10 år.
Plassering av jekken
Se i instruksjonsboken hvor jekkfestet er på din bil, og sørg for jevnt og plant underlag. En vanlig feil man gjør uten profesjonelt verkstedutstyr, er å plassere jekken feil, eller at bilen eller jekken står ustødig. Hvis jekken flytter seg, kan det lett oppstå skader som det er dyrt å få reparert – med batteripakken på en elbil som det verste eksempelet.
Hvis du har luftfjæring, kan man risikere å ødelegge luftbelger om man ikke setter bilen i "jekke-modus". Dette kan raskt koste titusenvis av kroner ekstra.
Dekktrykksensor TPMS
Riktig dekktrykk øker trafikksikkerheten og reduserer drivstofforbruket. TPMS står for Tire Pressure Monitoring System og overvåker dekktrykket på bilen. TPMS er lovpålagt utstyr på alle nye biler siden 2015. Hvis bilen din er utstyrt med dekktrykksensor som må programmeres på nytt etter hjulskift, så krever det profesjonelt utstyr og kompetanse.
Tiltrekking av hjulmuttere
Hjulbolter eller hjulmuttere skal alltid trekkes til med moment oppgitt i instruksjonsboken, og det krever utstyr som momentnøkkel eller momentstav.
Vi skifter hjul for deg – null stress!
Velger du å la MECA-verkstedet skifte hjul for deg, har vi alt nødvendig utstyr og kunnskap. Våre erfarne og proffe mekanikere kan samtidig se an dekkenes tilstand og alder, om dekkene er slitt, eventuelt om de er skjevt slitt. Vi programmerer dekktrykkvarslingen dersom bilen har det, og vi leverer selvfølgelig bilen tilbake med riktig dekktrykk.
Be om en visuell bremsevurdering
Når hjulene er tatt av bilen, har vi god sikt til bremsene. Hvis du ønsker, kan vi gi deg en vurdering av bremsenes tilstand, basert på det vi ser. Be om en gratis visuell bremsevurdering når du leverer bilen for hjulskift.
Hvis vi ser at bremsene er slitt eller hardt preget av salt etter vinterens kjøring, vil vi anbefale deg å bestille tid til en skikkelig kontroll og bremseservice.
HUSK: Ettertrekking
Når hjulene er skiftet, skal hjulbolter eller hjulmuttere ettertrekkes når du har kjørt ca. 30 km. Du kan gjøre det selv, eller kom innom oss, så gjør vi det for deg.